Hvorfor rette tænder?

Når børn har skæve tænder, vælger man ofte at indlede et tandreguleringsforløb, fordi man vurderer, at tandstillingsfejlene kan føre til fysiske skader og belastninger. Her er der således også tale om funktionelle følgevirkninger af tandsættets form.

Ikke desto mindre ser vi ofte, at voksne, som i barndommen ikke blev vurderet at have et behov for tandregulering, henvender sig til os med et ønske om at få foretaget kosmetisk tandregulering.

Det skyldes, at tænders kosmetiske udtryk har stor betydning for en persons samlede udseende, og derfor tager mange sagen i egen hånd i kampen om at få et pænere smil – og det hjælper vi gerne med!

Indikation for tandregulering

Ethvert tandsæt er unikt, og af denne grund er der også mange forskellige årsager til, at patienter ønsker at få rettet tænder. Der er en række karakteristika, der ofte går igen, og disse fungerer derfor som indikation for, hvornår tandregulering kan foretages.

Vi foretager altid individuelle forundersøgelser for at fastlægge, hvorvidt tandregulering egner sig til det specifikke tandsæt samt for at vurdere, hvordan det i så fald kan forbedre tandsættet.

I det følgende har vi listet fem hyppige årsager til, at patienter vælger at få foretaget tandregulering.

5 tandstillingsfejl som kan behandles med kosmetisk tandregulering

• Mellemrum mellem tænderne

• Skæve tænder

• Overlappende tænder

• Slid på fortænderne forårsaget af biddet

• Forskydning af tænder efter tidligere tandregulering

Små justeringer – store forbedringer

Årsagen til, at mange i en voksen alder vælger at få rettet deres tænder ved hjælp af kosmetisk tandregulering, er et ønske om at få mere lige og harmoniske tænder. Tandregulering behøver således ikke altid at være funktionsbetinget og involvere større korrektioner af sammenbiddet – det kan også skyldes kosmetiske årsager.

Vi har erfaring med, at regulering af selv små tandstillingsfejl kan gøre en stor forskel for dig og din udstråling!