Paradontose

En kronisk sygdom, som kan efterlade dig med løse tænder

Paradontose er en kronisk eller akut betændelsestilstand forårsaget af mundhule bakterier i og omkring tændernes støttevæv. Støttevævet består af tandkødet, fibre der holder tanden fast i kæben, kæbeknoglen og tandcementen på rodoverfladen.

Hvordan opstår paradontose?

Paradontose og betændelsen i tandkødet opstår når der er bakteriebelægninger der ikke bliver fjernet fra tand- eller rodoverfladen af tanden. Dette medfører helt eller delvist ødelæggelse af knogle og støttevævet der holder tanden fast.

En kronisk sygdom, som kan efterlade dig med løse tænder

Når bakterier i længere tid har fået lov til at sidde ugeneret på tand, rodoverflade og tandkød, sker der det, at bakterierne trænger ind i tandkødet og forårsager en betændelsestilstand. Dette kendes på rømt, ømt og ofte blødende tandkød. En sådan tandkødsbetændelse, hvis ubehandlet, udvikler sig herefter til paradontose, når bakterierne trænger videre ind til kæbeknoglen samt støttevævet, som holder tænderne fast.

Til sidst vil kæbeknoglen samt støttevævet være så ødelagt, at der ikke er mere kæbeknogle og støtte til at holde fast på tanden. Derved bliver tanden løs og i værste tilfælde så løs at den mistes.

Behandling af paradontose

Paradontose giver sjældent symptomer, før tabet af kæbeknoglen og støttevævet er så omfattende at tænderne er meget løse. Derfor er det vigtigt, at tandlægen eller tandplejeren kontrollerer tandkødslommernes dybde regelmæssigt. Dette gøres for at sikre sunde forhold og mulighed for at igangsætte en nødvendig behandling.

Hvis tandkødslommerne viser kliniske tegn på parodontose kan det ofte være nødvendigt at understøtte undersøgelsen med røntgenbilleder også. Disse to ting sammensætter behandleren sammen og herudfra vurderes og planlægges en parodontosebehandling.

Paradontosebehandling består bla. fuldstændig rensning af tandkødslommer samt rodafglatninger (tandrodsrensninger). Hvis det vurderes at tandkødslommerne er meget betændte samt dybe, kan det være nødvendigt med et mindre kirurgisk indgreb- en såkaldt parodontose-operation. Operationen vil foregå under lokalbedøvelse og sikrer patienten smertefrihed.

Efter paradontosebehandling

Et vigtigt aspekt af enhver paradentosebehandling består desuden i at sikre, at patienten gør en aktiv indsats for at holde tænderne rene i fremtiden. Har du tidligere haft paradontose, er det således vigtigt, at du gør en stor indsats for at forebygge, at sygdommen begynder at udvikle sig igen.

Nedenfor vises hvordan man måler tandkødslommerne samt sekvensen i hvordan paradontose udvikler sig:

Paradontose